Úvod Blog Kapelo, kolik že to chceš? A co nabídneš?

Kapelo, kolik že to chceš? A co nabídneš?

1261
9
Reklama

Dlouho jsem přemýšlel, jestli se do tohoto tématu pouštět. Protože každá mince má dvě strany, a to víme všichni. Nicméně jsem přesvědčen o tom, že i témata, která se tak nějak všeobecně považují za tabu, jsou součástí života nejen muzikantů a návštěvníků festivalů, ale především pořadatelů akcí.

Jak již nadpis vypovídá, jde o kapely, které si za drahý peníz koupí aparát, aby mohli všem fanouškům dobré muziky připravit nějaké nové skladby. Tvrdě dřou, aby sestvili repertoár, kterým zaujmou. Jsou to né hodiny či dny tvrdé dřiny, ale měsíce odříkání si volna. I když. O odříkání se přímo mluvit nedá, protože když něco chceme dělat, neříkáme o tom, že nás to zatěžuje.

Každá kapela dělá vše za nějakým účelem. Některá to dělá opravdu jen z radosti, některá se chce stát vysloveně slavnou, některé si dokazují své ego, a některé… Některé mají všechno v piči. A mezi tyto kapely patří především ty slavné, víc slavné, i když i mezi nimi se najdou výjimky. Ale to je opravdu jen veeeelmi vyjímečně.

Nakupujeme zboží

Nač tedy narážím? Dáme si příklad. Pokud si jdete koupit například mikinu, očekáváte od ní, že za ty peníze, které stojí, bude teplá, kvalitní a dlouho vydrží. Případný potisk odolá několika praním a švy se nebudou rozpadat. Nebo například hifivěž světoznámé značky, očekáváte kvalitní zvuk, dostatečně hlasitý na to, aby jste svou oblíbenou muziku neposlouchali pouze Vy, ale přinejmenším aspoň sousedé.

A stejné je to i s kapelami a festivaly či koncerty. Pořadatel předpokládá, že když pozve slavnou kapelu, přiláká na akci lidi. A ono to tak i většinou je. Samozřejmě, čím slavnější kapela, tím větší nárok na honorář, se kterým se pořadatel musí poprat, buď ze své vlastní kapsy, nebo s pomocí sponzorů (a vzhledem k aktivitě sponzorů bychom mohli tuhle variantu s ledovým klidem škrtnout). Už v předešlém článku Festivaly, kapely, návštěvníci, sponzoři – zabijáci dobrých akcí? jsem psal o tom, jak těžko se rodí jakýkoliv festival, ať už malý, nebo velký, jak bezesné noci provázejí pořadatele při přípravách. Ale když už to dojde do stádia, kdy nastává den D, dalo by se říct, že je vše v pořádku. Ale…

Pozvete slavnou kapelu, né jednu, ale třeba i několik, v očekávání, že jejich kvalitní hudba, mnohdy za hooodně kvalitní peníz, přivede spousty návštěvníků akce. Je to logické, pakliže všude slyšíte jejich muziku, v televizi dávají klipy a merchandis jde na dračku. A tu je právě ten zakopaný pes. Co když se tak nestane? Co když příjde málo lidí? Co když se vybere na vstupném a pár sponzorech málo peněz a pořadatel nemá na to, aby vyplatil všechny své závazky, které mu vůči kapelám vznikly? Důvodů může být několik, proč se tak stalo, nejčastěji se ze strany kapel dozví pořadatel, že propagace byla malá. Mnohdy je to ale chabá výmluva. Dalším častým argumentem je špatně zvolené místo. Ano, to může být problémem, už proto, že ty opravdu dobrá místa jsou obsazena jinými festivaly a protože platí jakési nepsané pravidlo, že se do zelí neleze, musejí se na nové akce hledat nová místa, a se stoprocentní jistotou nelze nikdy předem říct, zda právě toto místo bude vhodné a přiláká fanoušky.

Co nabídneš?

Důvod ale může být jednoduchší: kapela nedokázala přilákat lidi. Ač to zní paradoxně, bývá to nejčastější důvod, a to i přesto, že o tomto se jen šušká, především mezi pořadately. Kapela může být výborná, může nahrávat CD, DVD, a přesto nedokáže přilákat lidi na živou hudbu. Může to být tím, že prostě naživo nehraje tak kvalitně jako ve studiu při nahrávání, kde má čas si s hudbou pohrát, nebo se díky nim musí nasadit vyšší vstupné v domění, že takto je půjde zaplatit. Pomineme-li druhý důvod, protože by se dalo říct, že čím nižší vstupné, tím více návštěvníků (nebývá to až tolik pravda, ale kolik lidí by dojelo do Ostravy na Slayer, kdyby vstupné stálo 100,- nebo na Kabáty či Arakain, kdyby vstupné bylo pade a né třista), musíme vyřešit situaci, kdy opravdu kapela není schopna fanoušky přilákat a tím dostává pořadatele do problémů. Pravda, může si za to pořadatel sám, že si právě tuto kapelu nebo kapely vybral, ale kdyby nevybral, nebyl by festival, tak to na něj nesvádějme. Nalijme si čistého vína: kaplea je skvělá, ale neumí přilákat návštěvníky. Stejně jako ona hifivěž od světoznámé firmy nehraje tak hlasitě, jak je očekáváno podle manuálu, nebo nemá tak kvalitní zvuk.

Co v tuto chvíli dělat? Bude to znít ulítlé, ale v podstatě kapela nesplnila účel svého vystoupení. Přestože smlouvy jsou sepisovány tak, že kapela má přijet zahrát za tolik a tolik, tehdy a tehdy a zahraje třeba hodinu, musí si kapely být vědomy toho, že si je tam pořadatel zve právě za tím účelem, že přilákají návštěvníky akce. Né proto, aby si zahrály jakousi veřejnou zkoušku. A ještě ji dostali tučně zaplacenou. To je blbost, a výmluvy, že propagace stála za hovno, místo stálo za hovno, jsou naprosto zcestné, protože tím pádem kapela neměla vůbec smlouvu uzavírat. A pokud ji uzavřela, v podstatě se zavázala i k tomu, že přitáhne fanoušky. Pokud si to nemyslí, jsou to ty egoistické kapely, o kterých jsem psal na začátku.

A poserte se všeci

Pořadatel v dobré víře pozve kapelu, ona fandy nepřitáhne, a přesto to odsere pořadatel. Kapela trvá na vyplacení honoráře uvedeného ve smlouvě. Ano, co je na papíře, to je dané. A tady bych se hned přimlouval za to, aby si pořadatelé zaformulovali nějakým způsobem, za jakých podmínek bude honorář vyplacen v plné výši a kdy se sníženou hodnotou. Může to být složité, v tuto chvíli mne konkrétní formulace nenapadá (přestože by měla, když o tom píšu, že?), ale určitě to jde. Vše jde ošetřit. Kapela by také měla nést následky, pokud ty lidi nepřitáhne, neměl by to odsrat jen pořadatel. Ten už tak na sebe bere riziko dostatečně velké, protože stejně musí zaplatit zvukaře, ochranku, reklamu, propagaci atd. Kapely by měly zodpovídat za to, že prostě live nejsou tak kvalitní, aby přitáhly lidi.

Nemůžu házet všechny do jednoho pytle, nebylo by to ani fér. Tyto manýry jsou spíše mezi opravdu velkými a známými kapelami, u těch místních kapel, menšího rázu, to většinou bývá na dohodě, domluví se honorář, když nedojdou lidi, dostanou aspoň cesťák. To jsou ty kapely, co to dělají, že je to baví a dělají to pro lidi. A to jsou mnohdy na tom tyto kapely mnohem hůře, než ty velké, protože velkým kapelám dá aparát sponzor či zastupující agentura, ale tyhle méně známé kapely si vše musí pořídit samy, těžce na to vydělat prací ve fabrice, aby si mohly koupit nějaký slušně hrající aparát, a přesto jsou smířlivější. Pravda, od spousty těchto kapel slýcháme, že to dělaj, protože je to baví, že to dělají pro lidi, a my na to všichni slyšíme. A přesto v zadu v palici o tom pochybujeme, protože to tak ve skutečnosti je. Protože aby kapela mohla mít lepší zvuk, musí na něj vydělat, ať již prací, nebo právě honorářem z akce. Čím více vydělá, tím lepší zvuk bude, někdy i kvalitnější hudba.

Platím tě víc než dobře na úkor druhých

Máte rádi Metallicu, Slayer nebo Arakain? Kupujete si jejich CD, trička, mikiny? Pak je platíte. Muzika je totiž nehorázně začarovaný kruh, a i když si řeknete, koupil jsem si jedno CD, není to pravda. Vězte, že platíte rozhlasové poplatky, platíte autorské poplatky i z CD, které potřebujete na svá data, své fotky, platíte je také z tiskárny, přestože tisknete jen faktury. A všechny tyto poplatky jsou hrazeny Ochrannému Svazu Autorů (OSA), který je nerozděluje mezi všechny muzikanty, ale pouze mezi vyvolené. Mezi ty velké. I když si koupíte CD menší kapely, například Drzého Čerta, který svá CD vydává na vlastní náklady, i z nich zaplatíte autorský poplatek, který Drzý Čert neuvidí. Uvidí je právě ti, které vídáte v televizi, na bilbordech a bůhví kde ještě. Malé kapely tedy sponzorují ty velké. Nedobrovolně, ale podle litery zákona šitého na míru vyvoleným.

Takže pokud tyto velké kapely jsou sponzorovány i fanoušky jiných kapel, jakým právem si o sobě myslí, že jsou nedotknutelní a musí se jim každý podorbit. Proč se s nimi nedá domluvit, že pokud bude účast malá, nedostanou plný honorář, který byl domluven? Kapely se vždy jakoby skrývaly za agentury, které vše řeší, a agentury nemají sebemenší důvod se o nějaké peníze připravit. Je to o lidském přístupu. Bohužel, když jde o velké prachy, lidský přístup jde stranou. Řešení? Nezvat velké kapely. Ale to je blbost. Protože lidi je chcou. Velké kapely by si měly uvědomit, že né výše honoráře dělá jejich slávu, ale účast lidí. I ony začínaly, hrály v garáži či sklepě, probojovávaly se na výsluní a díky fanouškům se jim to povedlo.

Ty tu nehraješ nebo co?

Takže i kapela samotná by se měla starat o to, aby lidi přilákala, né jen jejich slavné jméno, měly by se starat o to, aby lidi věděli, kde budou hrát. S tímto vším totiž souvisí ještě jeden nešvar kapel, a to už je jedno, jestli jsou slavní nebo ne. Neinformovanost vlastních fanoušků. Několikrát jsem se setkal s webem kapely, která uváděla akce, na kterých vystoupí, například jen na tři měsíce dopředu, přestože mají rozpis akcí na celý rok. To jim nestojí za to, aby uvedly všechny akce? Nebo se snaží napínat své fanoušky? Kokotina. Když je smlouva podepsána, nebo ústně dohodnuta, měly by akci alespoň ze slušnosti vyvěsit na svém webu či profilu na různých bandzone, beatboxech a podobně. Je to v jejich zájmu. A taky to má jiný důvod. Poslední dobou se objevují fesťáky, které zkrachují před samotným začátkem, nebo v průběhu. Jen letos se to dotklo dvou festivalů, na kterých mělo vystoupit vícero slavnějších kapel. Ale přímo o nich nemluvím, protože v tom vidím spíše snahu se napakovat, která nevyšla. Spousta fanoušků když vidí akci, kde vystoupí jejich oblíbenci, si začíná kontrolovat na jejich webech, jestli je tam ta akce uvedena. A pokud ji tam nevidí, považuje to za v horším případě podvod ze strany pořadatele, a tahle negativní reklama se šíří rychleji než pozitivní.

Kapely by se nad sebou měly zamyslet. Fanoušci je vyzdvihli, a tak by jim měli hrát. Všem méně známým kapelám děkuju za to, že jsou ochotny se vždy dohodnout, protože bez nich by spousta akcí ani nebyla.

Všechny kapely, které jsem v článku uvedl, nejsou přímou pointou, jsou uvedeny především jako příklad.

Reklama