Úvod Reporty 6.8.2011 – Itai, Definitiv, No Problemmo

6.8.2011 – Itai, Definitiv, No Problemmo

308
0

Tak jsem včera zavítal na výletiště Zrzávky. Dříve to byla meka rockových zábav, kde se sjížděli mladí z širokého okolí a pro kapely byl kumšt zajistit si tam termín pro vystoupení, protože většina víkendů byla dlouho předem zamluvena. Vystupovat na Zrzávkách byla jakási čest pro zůčastněné a téměř vždy zaručovaly hojnou návštěvnost. Blízkost přehrady Kacabaja a nedaleká vlaková zastávka spolu s hustými lesy byly báječné kombinace pro odpočinek na celý den a pak se zajít orazit na pořádnou zábavu.

Časem se z tohoto báječného místa stalo spíše jen to výletní místo. Rockové zábavy a bigbít vystřídaly country, a Zrzávky jako pekliště upadlo v zapomnění. Jak se zdá, začíná svítat na lepší časy a snaha nynějšího provozovatele je vrátit Zrzávkám jejich zašlou slávu. Tak snad se mu to podaří, protože Zrzávky byly opravdu suprovým místem.

Počasíčko bylo báječné, po dlouhodobém nečase ideální pro návštěvu venkovních akcí. A tak jsem sbalil foťák a šupky dupky na akci, kde hrálo No Problemmo, na které jsem se chystal již minulý týden, ale protože akce byla zrušena kvůli počasí, navštívil jsem místo toho akci Moravského Anděla, o kterém jsem taky psal recenzičku. Na akcičku jsem se těšil i z toho důvodu, že ve zmíněné kapele hraje kytarista, jenž byl členem mé bývalé kapelky Aramon, tak jsem byl zvědav, kam za těch pár let postoupil. Ani další členové mi nejsou neznámí a tak jsem se opravdu těšil. Na akci jsem se navíc setkal s Šutrem (Martin Bartoň) a tak jsme společně splkli o tom, jak je dnes nevděčné hrát pro lidi, pokecali o pár kapelách, no prostě považoval jsem to za příjemný večer.

Ten nám k poslechu zpříjemnila mimo jiných i kapelka Itai z Valašského Meziříčí. Když mrknete na Bandzone, najdete v popisu Hardcore-Progresiv. A páč to není zrovna má parketa, tak jsem se o kapelu původně zajímat moc nechtěl. Ale po první skladbě mi bylo jasné, že tady něco nehraje. V prvé řadě to byl aparát zvukaře. Má oblíbená hláška: co to kurva bylo? byla naprosto správně mrštěna jeho směrem. Je mi jasné, že provozovatel Zrzávek chtěl co nejvíce snížit náklady, aby se mu akce vyplatila, neboť vstup byl zdarma, ale takhle teda opravdu ne. Totálně středový a přebuzený zvuk bez výšek a basů byl deprimující. Vzpomněl jsem si na rozhlas po drátě a stanici Vltava :-) Takže předem pro všechny kapely říkám, že za to, co lezlo ven z PA může zvukař a v tomto případě bych doporučil pro příště vybrat kvalitnějšího, protože na hnusotu opravdu návštěvníky nenalákáte.  Zpět k Itai. Pak tady nehrálo to jejich označení hardcore-progresiv, protože to, co jsem celou dobu slyšel, byl spíše punk s prvky progress rocku, ale spíše ten punk. Vzpomněl jsem si na mladá léta, kdy tenhle styl byl asi na vrcholu, i na nedávnou akci Woodstock v Borkovanech, kde hrálo SPS. Dobře zahraný punk je kurva dobrý punk a zmiňované SPS mu nevzalo nic na kráse. Kapela Itai se ale chce řadit do hardcorové scény a tam nepatří. Celý dojem kapely podtrhoval zvuk kytary, který se hodně podobal rockenrolu či právě punku. Vždycky jsem obdivoval kapely o třech členech, protože odehrát dobré věci ve třech je opravdu těžké, vše se musí navzájem doplňovat tak, aby to nebylo “hluché”. Podání bylo rytmické a opravdu mně svádělo k tomu se zvednout a zapógovat si. Kytarista si s vybranými pasážemi opravdu vyhrával, občas ale právě díky vyhrávkám daná pasáž spadla. Jak jsem psal, je to umění táhnout to ve třech. Měl jsem jen výtku k bicmenovi, který sem tam ujížděl, ale nebylo to tolik znatelné a živák je pal to čert. Jen činelů používal mnoho a měl by je omezit, protože to ve skladbách stále řinčelo. A občas přišlápnout víc hithat, ať tolik neřinčí do zpěvu, protože pak zpívajícímu kytaristovi nebylo vůbec rozumět.

Pokud by si tahle kapela rozmyslela svůj styl a opravdu se převtělila do punkrockové smečky, věřím tomu, že by mohla sklízet úspěch, ale chce to opravdu komplet přechod včetně vizáže na pódiu. Celkově se to dalo poslouchat i klepat nohou do rytmu, určitě by bylo zajímavé slyšet tuhle kapelku třeba ještě s jedním kytaristou. Každopádně je můžu doporučit. Sice zatím raději někam do klubu, ale až se to naučí rozjet, tak i venek. Jsou good i když né přímo má parketa, ale pokud to rozjedou v punku, jdu na ně zas :-).

Další tříčlenou formací byla hodslavská Definitiv. Hledal jsem o nich nějaké info na internetu, ale zdá se, že knim ještě nepřilétly vlny internetu, či nepřivedli dráty. Prostě jsem nic nenašel a tak jsem byl v očekávání, co to na mně vypadne. Spolu s Šutrem jsme se shodli, že sabbatovský zvuk kytary je hodně dobrý. Do celého kencertu skvěle zapadl. A protože jsem nenašel předem, jaký styl hrají, mohl jsem si je zaškatulkovat naprosto sám :-) Thrashové prvky občas proložily jinak trošku fádní, ale častěji klasický zábavový bigbítek. Opět ten těžký oříšek jedné kytary a zahrát vše znělo trošku křečovitě, přesto poslouchatelně. Jak už jsem naznačil, jednalo se hudebně o klasický bigbít tak, jak si jej pamatuju z dob již dávno minulých a tím nemyslím, že by to bylo špatné. Naopak, melodické křivky byly ideální k pařbě. Trošku byl problém se zvukařem, jak jsem již psal, takže byl často problém rozumět zpěvu. Ale i tak se dalo místy vytušit, že texty jsou promyšlené, dávající smysl, ale ne bigbítové. Prostě to nebyly texty pro lidi na zábavu, ale spíše k poslechu. Tady by asi bylo na místě říct, že pokud se má jednat o zábavovou kapelu, chce to zjednodušit texty alá Apači. Každopádně se mi tato kapelka líbila více než předešlé Itai, ale to je způsobeno především tím, že jsou stylem hudby blíže k mému srdci. Řekl bych, že tahle kapelka se na zábavách neztratí.

Tak, a teď uděláme tlustou čáru, kterou vše oddělíme. Důvodů je několik, základem je to, že předešlé dvě kapely hrajou vlastní skladby, kdežto následující kapela No Problemmo hraje výhradně převzaté skladby. Také jsem pro začátek nezmínil mizernou propagaci akce nějakým pošahaným tužkou kresleným plakátem, který spíše budil dojem kresleného vtipu. To zapříčinilo mizernou účast, kdy se na Zrzávkách sešlo snad jen na třicet fandů. A před takto mizernou návštěvností se prostě blbě hraje. Znám to z vlastní zkušenosti. Hrát pro třicet lidí je sakra rozdíl, než když hrajete třeba pro pětset, i pro sto se hraje lépe. I proto na mně občas předešlé dvě kapelky působily dojmem, že si prostě udělaly veřejnou zkoušku a hotovo. Až do této chvíle jsem ale netušil, jaké kapelky (pořadí) poslouchám, protože ani Itai, ani Definitiv se neuráčily představit, a tak až od Šutra, který je místní, jsem se dozvěděl, která kapela je Definitiv. No Problemmo se jako jediní představili.

Předešlé dvě kapelky nastoupily na pódium stylem, který jsem dlouho neviděl. Přijdu, postavím aparát a hraju. Žádná zvuková zkouška, na co? A přesto to mydlili skvěle. Ono upřímně, nevím, co by zvukař chtěl lepšího vyloudit :-)

Za to No Problemmo na to šlo profesionálně. Asi deset minut si zvukařovi říkali, co kam má pustit, zesílit a podobně. To slibovalo konečně lepší zvuk. Pak nastalo ladění, u kterého jsem se usmíval, protože kluci už hrají nějakou dobu a tak by měli vědět, že kytary se ladí předem, ne na pódiu. Ale i mistr tesař se utne. Tenhle odstaveček jsem si dovolil pro své pobavení :-).

A pak to začalo. Kapela, na kterou jsem se těšil, konečně začala hrát. Hodně jsem byl zvědavý na pěvecký projev zpěvačky Karly, které se snad chystá na vlastní hudební projekt Carla, už proto, že v repertoáru je drtivá většina skladeb, které zpívají chlapi. No a to byl ten první průšvih. Vybrat si zrovna skladby od Arakainu či Metallicy a odezpívat je čistým hlasem je prostě hřích. Dobře, zpěvačka avízovala, že je nemocná, ale tohle? Asi největším průšvihem byla skladba od Jon Bon Jovi – Its My Life, kde byla zpěvačka totálně  mimo jak rytmicky, tak tóninově, čili falešně. Po celou skladbu. V tu chvíli jsem si pohrával s myšlenkou, že to prostě psychicky nezvládla, tak nízkou účast, a sabotovala vystoupení asi jako kdysi já na Kvitafestu. I to se stává, ale ne u profikapel. Jak jsem minule psal  o Moravském Andělu, měli ještě nižší účast a dali do toho sto procent. Ale každý nějak začíná. A tak jsem byl svědkem vystoupení, které se prostě nepovedlo, ať už byl důvod jakýkoliv. Dle mého názoru je to špatný výběr písniček pro mladou dívku s čistým hlasem, který se spíše hodil na písničky od Kristýny či Ewy Farné. A dovolím si zkritizovat další chybu zpěvu a tou je vlastní frázování skladeb. Pokud už kapela hraje přebíračky, měly by jako přebíračky znít. Ale u drtivé většiny skladeb, vlastně kromě Ewy Farné – Měls mně vůbec rád, si se zpěvačkou nešlo zazpívat právě kvůli tomu, že si frázování upravila jak to vyhovovalo jí. Je běžné, že si takové skupiny upraví třeba melodickou křivku, ale nafrázovat skladbu jinak, to opravdu ne! Tohle se nedělá a kapela je sama proti sobě, protože tím přichází o tu báječnou věc, kterou jsem na vystoupeních miloval, a tou je, že si lidi zpívají s kapelou.

Muzikantsky se jednalo o celkem dobré obsazení pro zábavovou formaci. Vyzdvihnout musím basáka Tomáše Blaho, protože zvuk jeho basy byl podmanivý, propracovaný a celkově působil na pódiu jako šoumen. V této kapele se asi dlouho neohřeje a všimne si ho nějaká jiná kapela. Ohodnotit tuto kapelu jednotlivě je víceméně nemožné, protože nehrají vlastní skladby, takže je potřeba to hodnotit jako celek, který byl spíše vydařený, i když byly pasáže, kde měla kapela “úlevu”. Co se týká výběru skladeb, ten byl dobrý, prostě odrhováky pro lidi. I přesto, že osobně jsem byl zklamán, tahle kapela zvedla z laviček nejvíce lidí, kteří si spokojeně pařili, takže až tak špatné to asi nebylo. Asi si je příjdu poslechnout ještě jednou, abych se přesvědčil, že tohle vystoupení byla oprvadu jen sabotáž a jindy jde o bezva vystoupení. A pevně v to věřím, protože toho hořkého, co mám na jazyku z tohoto vystoupení, je příliš mnoho.

Co říci závěrem? Báječné počasí, teplíčko, super výletiště, odporný zvuk z PA, pohodové kapelky. Akce bez vstupného je již raritkou a tak to beru jako hlavní pozitivum tohoto relativně nevydařeného večera.

Edit 9.8.11: Takže jsem byl vyveden z omylu a tímto se kapele Definitiv omlouvám, ale tato dobře znějící tlupa se představila, jak jsem byl informován z několika zdrojů.