Úvod Reporty 4.8.2011 – Jičínfest 2011

4.8.2011 – Jičínfest 2011

121
0

Tak máme za sebou Jičínfest 2011 a můžu říct, že některé kapely překvapily, jiné naopak zkamaly. Totální průser ale byl samotný pořadatel, Městské kulturní středisko Nový Jičín. Hošani by se měli zamyslet a konečně do tohoto skvělého amfiteátru nechat natáhnout silnější dráty se šťávou, protože celou akci kurvily neustálé výpadky elektřiny. Holt, chtěli hodně parády na malých drátech, to se tak stává. Postkomunistický areál byl přeci jen stavěn na cimbálovky při komunistických Dožínkách, nikoliv na takovéto “monstrózní” akce malého rázu.

Jako první hrála na “béčku” Blood Manacle z Nového Jičína, které jsem slyšel sice jen chvíli, ale nebylo to špatné. Protože jsem slyšel dvě písničky, nebudu je zatím hodnotit, každopádně poslouchat se to dalo.

Na “áčku” vystoupila skupina Coffee2Go ze Studénky. Co na to říct? Hudba dejme tomu dobrá, dala se poslouchat, funky prvky ji oživavly, ale kapela by se měla zamyslet nad změnou zpěváka. Leklá ryba je živější než on. Totálně kazil celý dojem kapely bez ohledu na další pitomosti, které lídr předváděl. Bez pohybu, bez emocí, bez jakékoliv snahy podat nějaký výborný výkon. Přestože to není zrovna můj styl, a zastávám názor, že když takovou muziku neposloucháš, tak ji nekritizuj, museli si tohoto naprosto fádního výkonu všimnout všichni posluchači. Proto končím hodnocení této kapely tím, že prostě zpěv to totálně posral.

Pak nastala chvíle, na kterou jsem samozřejmě čekal. Béčko okupovala novojičínská kapela Drzý čert. Musím pochválit zvukaře, protože z PA systému to lezlo hooodně poslouchatelně, a celý dojem podtrhlo i to, že zpěv měl přidán hall, což dodalo muzice jakési mystično.  Příchodem nového kytaristy Tomáše Urbánka dostala hudba razantnější podtext, ale zde se mi zdálo, že to začíná zklouzávat do jednolité tóniny. Mohlo to ale způsobit i to, že nyní s dvěma kytarama je hudba prpracovanější. Asi by se hodilo nyní, když už neleží břémě melodičnosti na jedné kytaře, zapracovat na pasážích, které lidi nakopou do prdele. Prostě nějaké to “koření”. Ale i toho se jistě brzy dočkáme. Každopádně zvuk výborný, celkový dojem byl příjemný. Jen jednu poznámku si neodpustím, a snad se baskytarysta Eman nenaštve, ale celou dobu na mně působil dojmem nevýrazného barového hráče. Žádný výraz, žádný pohyb, úsměv jak před tančícím sálem :-) Tím nechci jeho hudební výkon zlehčovat, ale na tomhle by to chtělo ještě zapracovat. každopádně fanoušci byli spokojeni a to je důležíté.

Bastardo Dentro jsem slyšel poprvé a neměl jsem o nich ani šajnu, přestože jsem Jičíňák. Hardrock s crossem s velmi výraznou zpěvačkou byl naprosto překvapující výstup. Přiznám, že jsem byl mile překvapen, že kapela se zostila vystoupení na 100%. Kulturně to byl velmi příjemný zážitek. Chvílemi mi to smrdělo Evanescence, kdy se jí zpěv chvílemi velmi podobal, ale nebyla to kopie. Celkově muzika ladila se zpěvem a troufám si říct, že nevědět, že hrajou rok, pravil bych, že je to již dlouhodobě zaběhnutá kapela. Samozřejmě každý z muzikantů si nasbíral své zkušenosti za řadu let, co hrají, a v téhle formaci zkušenosti zůročili. Kapelku můžu jedině doporučit.

Powermetalová smečka Porta Inferi Made In Nový Jičín předvedla velkolepou podívanou, kterou jim jen kazil osvětlovač. Kapela má za sebou vystoupení i na Masters Of Rock 2011 a přivezla sebou takovou mini plamennou show, která působila velmi pozitivně, až na to, že plamenné “výstřely” neměly ani hlavu ani patu, prostě to lítalo jak to zrovna vyšlo. ale i přesto pohled na pódium každého uchvátil. I na fanouškách bylo vidět, že je tahle muzika bere. Ale jak už jsem kdesi psal, pořád na mně Porta Inferi působí tak, že smrdí několika kapelama, počínaje Hammerfallem, přes Sonatu Arcticu, Edguye, až po Škwor. Samozřejmě jde jen o můj názor, a pár lidiček kolem, přesto by si kapela měla najít svojí cestičku, aby to právě nepůsobilo takovýmto rozpolceným dojmem. Power metal u nás není moc vyhraný, v naší malé zemičce je poskromnu kapel, které tento styl hrají, některé více, některé méně, a pár taky vůbec ne úspěšně. Taky bych podtrhnul to, že celý dojem kapely by asi ještě podpořil živější zpěvák, který by po pódiu lítal jako smršť.  Živá muzika si zaslouží živou scénu.  Ale abych jen nepsal spíše pozitivní věci, musím zkritizovat výstup náhradní zpěvačky, která byla totálně mimo, falešný zpěv, přiblblý kecy, kterými lídrovi skákala do řeči, no prostě než takováto náhradní zpěvačka, tak raději žádná. Byl to holt přehmat, a to i proto, že barvou hlasu k sobě vůbec nesedli. A protože speed a power je moje krev, byla to jediná věc, která mi celý požitek pokazila. Každopádně Portu Inferi jsem slyšel poprvé na živo a musím říct, že našlápnuto mají dobře, a tak doufám, že se kluci nezaseknou a časem ještě více zdokonalí některé pasáže. Určitě jsem zvědav, co bude třeba za dva roky. Pokud je budete mít někde kolem sebe, určitě se zajděte podívat, budete jistě spokojeni. Poznámka pod čarou: Maruška do mně kope, že jsem je prej moc pohanil, že se ji líbili ze všech nejvíc. Tisíc lidí, tisíc názorů :-)

Dark Gamballe. Co k nim říct? Přestože jsem psal na facebooku, že tahle kapela by tam neměla vystupovat, protože prostě není jičínská, byla to asi správná volba. Zvukař se u nich konečně snažil a  zvuk byl dokonalý, kapela působila velmi příjemným dojmem. Není to včak přímo mé kafe, takže to ohodnodtím jen slovy, že je poznat vyhranost všech muzikantů a výkon zpěváka, skákající opičky, byl fascinující. Kapelku opět můžu doporučit.

Příjemným překvapením večera pro mně byla formace Aperion ze Štramberka. Když jsem si je nyní pustil na Bandzone, je to taková smečka na zábavy, ale na Jičínfestu mi přišli spíše jako speedovka. Muzika byla hodně propacovaná, páchla kapelami Iron Maiden, Therion a jim podobné, ale přesto se do toho člověk zaposlouchal a bylo to velmi příjemné na ouška. Aperion měl vystupovat na áčku, věřím tomu, že by celkový vizážový dojem byl ještě o dalších 120% lepší. Bohužel o to, kde budou kapely vystupovat, rozhodovali hlasující lidi, takže na áčko se více méně dostaly kapely, které měly hodně kamarádů, kteří pro ně hlasovali, a nikoliv podle kvalit kapel.

A když už jsme u těch kvalit, tak po Aperionu na áčku vystoupla jakási grupa Slow Tension ze Studénky. Tenhle styl neposlouchám, neměl bych ho tedy hodnotit, ale neodpustím si napsat “co to kurva bylo???“. Čuměl jsem jak blbec na ty fanoušky pod pódiem a přemýšlel, co je tam drží? Hudba bez zpěvu, totální nicneříkající mišmaš, no prostě stejně jako desítky, né-li stovky lidí jsme zvedli prdel a šli domů, protože se to nedalo poslouchat. Při vystoupení této kapely areál opustilo spousta lidí. Chtěl jsem ještě zůstat na Be Fading Fast a Moravský Anděl, ale tohle mi tááák znechutilo věčer, že bych si už tyhle dvě kapelky neužil. Tak si nebudu kazit náladu a poslechnu si je opět někdy jindy.