Úvod Reporty 30.7.2011 – Moravský Anděl – Mořkov

30.7.2011 – Moravský Anděl – Mořkov

173
0

Na začátek bych měl napsat, že původně jsme se chystali na do Sedlnic na skupinu No Problemmo, ale protože akci zrušili kvůli počasí, zamířili jsme na sladkometalový Moravský Anděl. Aspoň dle mého očekávání.

V době začátku Moravského Andělu, které bylo asi největším obdobím slávy, jsem brázdil zábavy a sledoval jejich souboj s jinou místní kapelou Apači, se kterou se přetahovali o návštěvnost. Kapelka měla tehdy dobře našlápnuto stejným směrem jako Argema či Morava. Stejný “lidový” styl heavy metálku zaručoval vždy dobrou návštěvnost. Díky vlastnímu repertoáru, který byl svižný, melodický, chvílemi razantní, s refrémy pro lidi, si tehdy kapela mohla dovolit hrát jak obyčejné vesnické zábavy, tak i koncertně. Navštívil jsem tehdy několik jejich akcí a byl to vždy příjemný kulturní zážitek.

Dobrých patnáct let jsem je neviděl, není čas, není nálada, hodně práce, takže jsem po akcích jezdil veeelmi střídmě. A tak jsem byl zvědav, jak si Moráci, jak se jim také říká, vedou. Akce byla ohlášena na koupališti v Mořkově, kdysi metle bigbítu. Místní si jistě pamatují, že koupaliště, a především kulturák, byli vyhlášenými místy v okolí, které zaručovaly vždy dobrou návštěvnost. Doba se mění, stejně jako místa a lidé. Asi ze strachu z počasí, které opravdu vypadalo nevábně, ale přesto nepršelo, se akce přesunula do hospůdky u koupaliště.

Už při vstupu byly pokořeny mé představy. Pro kapelu, čítající šest členů, byl vyhrazen prostor o velikosti možná 2,5×3 metry. Děsivé “pódium”. Spousta kape by se asi v takovémto případě na akci vyprdla a jela domů, Moravský Anděl ale ne. Napchali se tam jak sardinky a spustili to na plné koule. Tady mají můj obdiv, protože i přes bojové podmínky se toho chopili a jeli na sto procent. Samozřejmě zde musím vyzdvihnout i jejich zvukaře, Zdenu Klimpara, který to už s nimi táhne hodně let, že po zvukové stránce to byla kvalitka a byl to asi heroický výkon to v tak malé hospůdce nazvučit. Ihned jsem si vzpomněl na akci B.B.R. v Jablůnkově před pár lety, kde hrála i Seppuka, kdy prostor staré kůlny odrazoval pohledem zvenčí, ale uvnitř brilantní zvuk. Ale zpět k Moravskému Andělu.

Jak jsem psal výše, měl jsem jistá očekávání. Nevím, jestli jsem byl zklamán, či nikoliv, protože když jsem slyšel skladby od Kabátu a Iron Maiden, vytanula mi na mysli děsivá představa upadající kapely. Asi je to tím, že většina kapel začíná svou “kariéru” přebíračkama a časem se dopracuje k vlastnímu repertoáru. Ale tady to bylo naopak. Kapela, která kdysi zářila, klesla tak hluboko, že krom svého repertoáru hraje přebíračky. A to je podle mně cesta do pekel. Jenže…

Bohužel, doba je taková, a lidi vždycky chtěli a stále chtějí, slyšet i nějaké obecné pecky, jako jsou právě Kabáti a podobně. Bylo to i za dob, kdy jsem sám zpíval v kapele a to už je hodnou řádku let zpět. Zábavové kapely se tomu prostě nevyhnou. A i přesto, že dle mého názoru je to opravdu ponižující, že právě Moravský Anděl, který zpočátku stoupal strmě vzhůru, padl takto na hubu, nedivím se jim. Říká se, že hudba se dělá pro lidi. V případě zábavových kapel jsou to stupidní kecy, protože tady lidi dělaj muziku, oni si určují, co chtějí slyšet, a dávají to kapelám jasně najevo. A tak jim Moráci nasolili pecky od Bruce Dickinsna, Tublatanky, Kabátů a dalších perel od bigbítu po metálek. A až na jednu skladbu, myslím, že to byl Megadeth nebo cosi takového, která zněla kurevsky syrově, byly všechny přebíračky odehrány na vysoké úrovni. Ale nebojte se, zněly také staré dobré fláky od Moravského Andělu, užil jsem si Jolly Joker, Nevěř tomu, Rebel, Moravský Anděl a spousty a spousty dalších. V podstatě se dá říct, že kapela stále žije jen díky svým klasikám, ale pořád dobrým, stále hutným a melodickým, které vás strhnou jak k tanci, tak ke zpěvu.

V podstatě by celá recenze mohla vystačit s jenou větou “Bylo fajn si zavzpomínat”. Jenže emočně byla celá akce perfektní, a to i přes mizernou účast, kdy nebylo nikde ohlášeno, že při špatném počasí to bude v hospůdce, takže se hodně lidí domnívalo, že se akce pro nepřízeň počasí zruší. Nezrušila a ti, kteří dorazili, si to užili po svém a naplno.

Celou recenzičku bych tedy uzavřel slovy, že je potřeba na akce Moravského Anděla dorazit a zapařit si na dobrých flákách. Kapela chystá na podzim natáčení nového CD, materiál je údajně nachystán, tak jsem zvědav, s čím kluci příjdou, jen doufám, že si zachovají stejnou tvář a nesjedou k něčemu podřadnému, jako je například Arakain bez Aleše Brichty.

Tento rok slaví Moravský Anděl výročí 20. let, to si zaslouží pořádnou kalbu. Takže pro vás mám jedinou informaci:  27.srpna 2011 dojeďte na Zrzávky (Hostašovice), kde se tohle výročí bude slavit, a jako hosti budou i kapely Drzý Čert a Power 5. Akce určitě bude stát za to.